I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, July 28, 2011

malaysia vs singapura

assalammualakum wbt.. ()_()
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang



tarikh: 28 julai 2011
masa: 8.45 malam ini
lokasi: Stadium Bukit Jalil
siaran lansung: RTM1 dan Astro Arena


sempena perlawanan bola sepak pada malam ini saya ingin mendoakan agar Pasukan Malaysia akan berjaya mencapai matlamat untuk melayakkan diri ke piala dunia 2014 ini. Pada perlawanan pertama di Singapura,Malaysia tewas dengan jaringan 5 gol berbalas 3,Jesteru itu Malaysia perlukan kemenangan malam ini sekurang-kurangnya dengan jaringan 2 gol tanpa bolos untuk mencipta sejarah dalam bola sepak negara.
insyaAllah kalau ada rezeki kita akan berjaya. aminn.. malaysia boleh.. :)

nota: walau apa pun keputusan pada malam ini, saya tetap berbangga. sekurang kurangnya pasukan Malaysia mencuba dan berjuang sebaik mungkin. insyaAllah kalau memang rezeki kita, kita akan berjaya. kepada Pasukan Singapura selamat berjaya juga. 


"saling berpesan-pesan kepada kebaikan dan kesabaran." (^_*)

tips dan petua cantik selamanya

assalammualakum wbt.. ()_()
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

saya mulakan entri pada kali ini dengan memanjatkan doa kepada Allah SWT agar saya dan pembaca sekalian di dalam rahmatNya.. aminn

 sabda Rasullullah SAW: "Sesungguhnya Allah itu cantik dan Allah sukakan kecantikan." (Hadis riwayat Muslim dan At-Tirmidzi) 

setiap orang di kurniakan rupa, warna kulit, bentuk badan dan perwatakan yang berbeza beza. hikmahnya, supaya mudah untuk dibezakan. cuba bayangkan jika semuaorang memiliki rupa yang sama, pasti sukar untuk kita bezakan. SubhanAllah cukup bijak Allah mengaturnya.

SETUJU??

ada yang yang di jadikan cantik ada juga yang kurang cantik.

saya pasti ramai yang ingin menjadi cantik kerana kecantikan dan manusia memang tidak dapat di pisahkan.
kecintaan manusia terhadap keindahan merupakan fitrah manusia yang sudah ada dalam diri kita sejak kita di lahirkan. Manusia selalu mengagumi kecantikan dan lebih cenderung kepadanya. ianya seolah olah telah menjadi sebahagian watak di dalam diri manusia. manusia akan jatuh cinta kepadanya kecantikan dan akan merindukannya apabila kecantikan itu menghilang,lenyap dan tiada.

antara objektif kecantikan yang selalu kita dengar ialah yang gelap ingin menjadi cerah, yang gemuk ingin menjadi kurus, dan begitulah sebaliknya. pendek kata, kecantikan adalah misi dalam mengejar visi kesempurnaan hidup walaupun hakikatnya manusia itu tiada yang sempurna.

*"salahkah kalau kita mahu cantik??"

tidak salah, memang tidak salah. namun yang menjadi masalah apabila kecantikan itu menjadi murka Allah. kita tidak boleh menjadi terlalu obses dengan kecantikan kerana kebiasaanya apabila itu terjadi manusia akan hilang pertimbangan lantas menjadi manusia yang tidak bersyukur dan cuba mengubah ciptaan Allah mengikut kesempurnaan di mata kacanya. itu yang salahnya.

Allah sukakan kecantikan dan seterusnya menggalakkan umatnya berhias dengan pakaian yang cantik untuk mengerjakan ibadah, seperti dalam firmannya yang bermaksud,"Wahai anak-anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke masjid (atau mengerjakan sembahyang), makanlah dan minumlah, dan jangan pula kamu berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai akan orang-orang yang berlebih-lebihan (melampaui batas)."(Surah Al-A'raaf, ayat 31)

tapi macam mana pula bagi kita yang tidak cantik, adakah itu bermakna Allah tidak sayangkan kita?
*mana mungkin Allah tidak sayangkan kita, bukankah Allah itu Maha Adil :)
Sabda Nabi Muhammad SAW : Sesungguhnya Allah tidak melihat rupa paras dan harta kamu, tetapi ia melihat hati dan amalan kamu"(HR Muslim)

sudah menjadi fitrah alam, kecantikan adalah tumpuan manusia.Tidak ada manusia yang tidak mahu berwajah cantik. namun percayalah bukan kecantikan fizikal yang di pandang Allah SWT semata mata tetapi lebih dari itu. sebaliknya kecantikan dalaman (akhlak) itu lebih tinggi darjatnya di sisi Allah.

mana yang anda pilih:

1) mempunyai wajah yang cantik tapi akhlak yang buruk

ataupun

2)mempunyai akhlak yang mulia walau rupa yang buruk.

*saya serahkan kepada anda untuk membuat pilihan samada yang pertama ataupun yang kedua. :)

tapi percayalah, walau kita tidak dikurniakan wajah yang cantik namun memiliki akhlak dan keperibadiaan yang baik dan mulia sudah pasti kecantikan itu akan lahir dengan sendirinya secara semula jadi. bukankah Akhlak yang baik itu juga satu bentuk kecantikan. malahan, Allah juga suka kepada mereka yang mempunyai akhlak yang elok. 

Nabi Muhammad SAW sendiri telah menunjukkan kita ketauladanan yang luar biasa dengan mengajarkan kita erti kecantikan yang sebenar (akhlak yang cantik)

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق.

Dari Abu Hurairah r.a. berkata, Nabi SAW bersabda : Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak.

[Ahmad dalam Musnadnya [ 2/381], Hakim dalam Mustadraknya [2,613], Bukhari dalam Sahihnya Kitab Adabul Mufrad [No. 273], Baihaqi [10/192], Imam Haithami dalam Majmu3 Az-awaid [ 9/15]. Disahihkan oleh Al-Albani dalam As-Silsilah As-Sahihah [No. 45]. ]

jadi sudah jelas bahawa islam lebih memandang kepada kecantikan dalaman iaitu keperibadiaan yang elok. selain itu, apa yang lebih menarik lagi, sekiranya kita mempunyai kecantikan akhlak ianya akan kekal sampai bila bila berbanding kecantikan luaran yang hanya bersifat sementara dan akan pudar di telan masa. jadi buat apa kita sibuk mengubah kecantikan fizikal sekiranya kecantikan yang sebenar bermula dari dalaman seseorang. cukuplah dengan memperbaiki akhlak kita.

ringkasnya,

sebagai penutupnya, janganlah kita menyecilkan dan menyempitkan erti serta maksud kecantikan melalui fizikal dan luaran semata mata. sebaliknya lihatlah erti kecantikan itu lebih dari itu. bersyukurlah dengan segala kecantikan yang telah di berikan dengan menjalankan amanah yang telah diberikan Allah sebaiknya.  

boleh? :)

petua nak cantik sampai selamanya:
  • Beristiqamah dalam beramal dan mempraktikkan apa yang terkandung di dalam Al-Quran dan Sunnah Rasul Allah SAW.
  • Bersahabat dengan sahabat yang berakhlak mulia.
  • Memerhatikan akibat yang buruk dari akhlak yang tercela.
  • Mengambil contoh dari akhlak Nabi Muhammad SAW
sekian, selamat mencuba.. :)

nota: semperna Ramadhan yang bakal menjelang ini, saya ingin mengambil kesempatan mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan kepada anda semua. semoga Ramadhan yang bakal menjelang ini tidak akan kita sia siakan dan akan kita manfaatkan sebaik mungkin.
selain itu saya nak menjemput kawan kawan supaya membaca entri entri menarik di blog kawan saya ni  (klik sini)  selamat membaca. (^_6)

"saling berpesan-pesan kepada kebaikan dan kesabaran." (^_*)

Saturday, July 23, 2011

hadap yang pertama sebelum yang kedua

assalammualakum wbt.. ()_()
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

semoga tinta yang saya coretkan mendapat barakah dari Allah SWT sekaligus menjadi peringatan kepada diri saya sendiri dan anda sekalian. InsyaAllah.

sedari kecil kita telah di ajarkan yang pertama di dahulukan baru diikuti yang seterusnya. contohnya macam kiraan 1,2,3 dan A,B,C. kita baca dan tuturkan dari nombor dan huruf yang pertama bukan yang kedua. setuju??


persoalan???

apa kaitannya dengan entry pada kali ini??

*ada kaitannya, ada sabar dulu.. :)

baik, satu soalan untuk kalian:
Ramadhan dan Syawal, mana datang dulu?

*sudah pastilah Ramadhankan :)

bagus, itulah yang saya ingin ceritakan pada hari ini, bulan Ramadhan.

hati saya terjentik untuk membuat entri mengenai perkara ini selepas melihat senario masyarakat kita yang lebih tidak sabar menyambut bulan Syawal berbanding Ramadhan.

buktinya:
sebelum Syawal lagi persediaan telah di lakukan, sibuk menempah baju baru, langsir baru dan serba serbilah baru sebagai persediaan sebelum menjelang Syawal. hebat bukan?

bagaimana pula dengan persediaan Ramadhan??

*saya serahkan kepada kalian untuk memberikan jawapan dan fikirkan.

kenapa kita sibuk mengejar yang kedua sebelum yang pertama. ya, tidak salah untuk kita melakukan persediaan awal. tapi, bukankah lebih elok kalau kita melakukan persediaan kedua duanya sekali. kan manis begitu.

mungkin ada di antara kita tidak tahu tentang besarnya fadhilat ataupun kelebihan Ramadhan ini.

sabda Rasulullah SAW:
Sesungguhnya telah datang kepadamu bulan Ramadhan bulan yang diberkati, di mana Allah telah mengfardhukan ke atasmu puasa. Dibuka padanya pintu‐pintu syurga dan ditutup padanya pintu‐pintu neraka, ditambat padanya syaitan‐syaitan. Padanya satu malam lebih baik daripada seribu bulan, siapa yang dihalang kebaikannya sebenarnya dia telah dihalang kebaikan yang banyak.
(Hadith ini dikeluarkan oleh Ahmad, al‐Nasa`ie daripada Abi Hurairah.)

selain itu Rasulullah s.a.w bersabda :

“Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan
dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala daripada Allah, dosanya yang telah lalu telah diampuni (oleh Allah)”
(Diriwayatkan oleh al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari, Kitab al-Iman – no: 38)

jadi, jelas sudah bukan? bertapa besarnya keberkatan yang ada di bulan Ramadhan. jadi buat apa kita sibuk mengejar bulan Syawal sedangkan Ramadhan yang bakal menjelang kita lupakan.
sepatutnya kehadiran Ramadhan itu di nanti dan pengisiannya dicari. itu yang sebaiknya.

selain itu Ramadhan merupakan titik tolak kepada perubahan diri seseorang ke arah yang lebih baik.satu fakta yang lebih menarik, pakar psikologi menyatakan bahawa:  jika manusia ingin mengubah sikapnya, hendaklah dia berterusan membiasakan dirinya dengan sikap yang baru selama 21 hari, inilah Ramadhan yang datang untuk membiasakan kita dengan sikap positif selama 30 hari. jadi mari kita mengambil kesempatan ini untuk berubah menjadi lebih baik dari sebelumnya.
boleh??
jadi konklusinya, hadaplah yang pertama sebelum yang kedua. bersyukurlah kita kerana kita dapat berjumpa dengan ramadhan yang bakal menjelang tidak lama lagi. Insya Allah
jangan sibuk fikir raya sahaja.. mari kita mengambil kesempatan ini gandakan amalan tambah saham di akhirat. 


tutup cerita
kepada pembaca dan diri saya:

  • pertama, gantikan puasa yang tidak cukup pada ramadhan yang lalu jika ada
  • kedua, tambahkan ilmu dengan mengulangkaji menganai puasa macam rukun puasa dan sebagainya. 
  • ketiga, jaga kesihatan rohani dan jasmani diri supaya senang hendak beribadat nanti.
  • akhir sekali buat persediaan kewangan untuk bersedekah. :)
nota: semoga ramadhan yang bakal menjelang ini tidak akan kita sia siakan dan menjadi titik tolak permulaan kepada diri kita untuk menjadi lebih baik dari sebelumnya. InsyaAllah. selamat menyambut bulan Ramadhan yang bakal menjelang. :)


"saling berpesan-pesan kepada kebaikan dan kesabaran." (^_*)

Thursday, July 21, 2011

hitam putih duniaku

assalammualakum wbt.. ()_()
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


tinta saya mulakan dengan selawat serta salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SWT sebagai tanda syukur kerana dakwah baginda, kita sekarang hidup sebagai seorang islam sekarang.

mari kita berimaginasi seketika...

..................................................................................................

hitam dan putih..
bayangkan jadi dunia kita

padamkan kehijauan alam

hilangkan sinar rembulan

seri pelangi yang bewarna warni
pun lenyapkan

yang ada hanyalah warna
HITAM dan PUTIH

apa terjadi pada dunia kita??

*hilanglah serinya, setuju??

baik, selesai sesi membayangkan

..................................................................................................

kembali ke alam nyata

balik kepada focus entri kita.

hitam putih..

begitulah hidup kita kalau kita bersendirian
tak berteman, tak bersaudara, tak berkawan.

kelam sunyi.. hitam putih je hidup kita..

bosan bukan?
sebab itulah kita perlukan teman..

kawan, teman atau apa sahaja gelaran merekalah merupakan orang yang akan mewarnai hidup kita. menjadikan hidup kita ceria, indah dan lari dari rutin yang sama pada setiap hari. kehadiran mereka mereka inilah yang menjadikan hidup kita pernuh warna warni.

macam kertas lukisan:

permulaanya kosong

akhirnya:

menjadi sebuah lukisan yang indah selepas diwarnakan

indah bukan?
sebab itu kita diciptakan berbeza beza rupa, bentuk mahupun watak agar kita dapat mewarnai dunia ini. saling bantu membantu dan melengkapi segala kekurangan antara satu sama lain.
contoh terbaik kita lihat Nabi Muhammad sendiri. mungkin masih ada di antara kita yang masih tidak sedar bahawa satu satunya manusia yang sangat menjaga dan mencintai sahabatnya adalah Nabi Muhammad SAW. kita dapat lihat dalam lembaran sejarah bagaimana cintanya Rasullullah kepada sahabat dan begitu juga sebaliknya.

tapi kita??
mcm mana layanan kita kepada sahabat kita?

*jawapan itu saya serahkan kepada kalian untuk menjawabnya.

hakikat yang kita dapat lihat sekarang:
ramai yang bersahabat kerana mempunyai agenda tertentu bukan kerana Allah
sebab itulah banyak sangat terjadi kes kawan makan kawan dan tikam belakang

*nauzubillah min zalik mintak dijauhkan.

yang menjadi persoalan di sini kenapa kita sebagai umat Nabi Muhammad tidak mencontohi baginda. bukankah baginda telah memberikan ketauladanan yang luar biasa tentang bagaimana menjaga sahabat. baginda tidak pernah mengajar kita persahabatan yang pada akhirnya bertukar menjadi permusuhan. yang ada hanyalah mencintai sahabat sehingga ke akhirnya. sampai-sampai kecintaan Rasulullah kepada sahabatnya digambarkan hingga di surga kelak, tidak ada tangisan para sahabat selain tangisan kecintaan mereka kepada Rasulullah saw.


melalaui persahabatan kita akan belajar banyak benda dan perkara. persahabatan mampu membuat kita bahagia dan mampu juga buat kita menitiskan air mata. kita bahagia melihat kawan kita berjaya dan sedih apabila melihat kawan kita di timpa bencana.


ikatan persahabatan bukan sekadar hubungan biasa, malah melebihi dari hubungan darah. persahabatan merupakan tempat dimana kita saling mengisi antara satu sama lain, tempat dimana kita berkongsi segala kegembiraan dan menumpahkan segala kelu kesah kita.
persahabatan yang sebenar bukan bermakna kita harus berlumba menjadi yang terbaik dari sahabat kita. tetapi lebih dari itu.
"Don't walk behind me; I may not lead. Don't walk in front of me; I may not follow. Just walk beside me and be my friend." 
 Albert Camus

persahabatan dan ukhwah sejati dapat di bina sekiranya kita saling mengisi kekurangan yang dimiliki oleh para sahabat kita sekaligus menerima kekurangan mereka sebagaimana kita menerima kebaikan mereka dan begitu jugalah sebaiknya
Hadis riwayat Ibnu Umar ra.:
Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Seorang muslim itu adalah saudara muslim lainnya, dia tidak boleh menzaliminya dan menghinakannya. Barang siapa yang membantu keperluan saudaranya, maka Allah akan memenuhi keperluannya. Barang siapa yang melapangkan satu kesusahan seorang muslim, maka Allah akan melapangkan satu kesusahan di antara kesusahan-kesusahan hari kiamat nanti. Dan barang siapa yang menutupi aib seorang muslim, maka Allah akan menutupi aibnya pada hari kiamat.
(Shahih Muslim)

jadi, kesimpulannya, kita seharusnya memerlihara dan menjaga persahabatan serta ukhwah sesama kita agar sunnah yang telah Rasullullah ajarkan dan tinggalkan ini menjadi amalan kita sehari harian. ingatlah persahabatan dan talian ukhwah yang kita bina kerana Allah insya Allah mendapat berkat dan redha dariNya. aminnn..
Hadis riwayat Anas bin Malik ra., ia berkata: Nabi saw. bersabda: Salah satu di antara kalian tidak beriman sebelum ia mencintai saudaranya (atau beliau bersabda: tetangganya) seperti mencintai diri sendiri. 
[HR Muslim]

nota: terima kasih kepada semua kawan kawan yang telah menceriakan hidup dan dunia saya yang hitam putih ini. tanpa kalian pasti suram dunia ini. hargailah kawan selagi mereka ada di sisi dan banyakkan berdoa agar ukhwah yang di bina berpanjangan sampai bila bila amin...

"saling berpesan-pesan kepada kebaikan dan kesabaran." (^_*)

Tuesday, July 19, 2011

kekurangan itu suatu kehebatan!

assalammualakum wbt.. ()_()
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

 "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah nikmat-Ku kepadamu, dan jika kamu mengingkari nikmat-Ku, maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih" (QS. Ibrahim [14]:7). 

saya mulakan entry pada kali ini dengan memanjatkan rasa syukur kepada Allah kerana masih di berikan kita semua kesempatan untuk masih menikmati segala nikmat kurniaanNya. terima kasih untuk semuanya.

kebiasaannya, bila kita di kurniakan..

nikmat
rezeki
kegembiraan

mahupun 

kelebihan

apa yang kita akan lakukan??

BERSYUKUR!
 ya, itulah yang seharusnya..

tapi...

bagaimana pula kalau kita di berikan kekurangan. kecacatan, kemiskinan, kedukaan dan ujian. berapa ramai yang bersyukur??

tepuk dada, tanya iman

saya pasti mungkin hanya segelintir di antara kita yang bersyukur bila ditimpakan ujian. mungkin dalam 100% hanya  5% yang bersyukur dan berlapang dada bila ditimpa ujian

tahu tak,

beruntunglah bagi mereka yang selalu bersyukur dan sabar. Banyak kelebihan yang di berikan oleh Allah SWT kepada mereka yang bersyukur dan sabar dengan ujian yang diturunkan.

fiman Allah:

“Mereka yang sabar dalam musibah, kemiskinan dan ketika peperangan. Merekalah orang-orang yang benar dan merekalah orang-orang yang bertakwa - memelihara dirinya dari kejahatan”. (QS Al Baqarah : 177).

saya pasti kalian mesti pernah dengar kata kata ini:

"after every storm there is a rainbow"

jadi, walau apa pun ujian yang diturunkan kuatkan semangat dan azamkan tekad. yakinlah dengan janji tuhan..

biar kita miskin, biar kita buruk, biar kita cacat asal hidup mendapat berkat.

fikrkan setiap kekurangan yang diberikan pasti ada kelebihan yang diberikan. begitu juga sebaliknya. setiap kelebihan itu pasti ada kekurangan kerana kita memang di ciptakan lemah dan tidak sempurna.
ingan kekurangan itu hebat. jangan pernah rasa rendah diri dengan kekurangan diri. kerana percayalah, setiap yang Allah kurniakan mempunyai kelebihan dan keberkatan tertentu.

ingatlah,
tuhan menciptakan manusia dengan segala kelebihan dan kekurangan. hikmahnya, agar manusia itu hidup bersama dan tidak mementingkan diri sendiri dengan cara saling lengkap melengkapi. macam yang kaya membantu yang miskin, yang sihat membantu yang sakit dan begitulah sebaliknya. 
ingatlah langit tidak selalu cerah dan kita tidak selalu di atas. janganlah kita mencaci kekurangan seseorang itu kerana mungkin suatu hari kita memerlukan sesuatu yang kita tidak ada daripada orang yang kita pernah hina dulu.

kekurangan di dalam hidup kita bukanlah pengakhir dan penghujung dunia. sebaliknya besyukurlah. kerana suatu saat nanti pasti akan datang seseorang melengkapi kekurangan kita dengan kelebihannya. jangan pernah berputus harap dan teruskan berdoa. 

dan ingatlah,
setiap kekurangan yang kita memiliki yang merupakan kelebihan yang tidak ada pada orang lain. bukan semua orang dapat memiliki kekurangan yang kita ada. bukankah kekurangan dan ujiaan itu satu bentuk dan tanda sayangnya Allah kepada kita?? 
renung renungkan..

jadi,
jadikanlah kekurangan yang kita miliki itu sebagai sumber kekuatan, simbol kehebatan dan bukanlah sesuatu yang menghancurkan. bersyukurlah dengan setiap kurniaanya. kebaikan mahupun keburukan.

„Dan taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya dan janganlah kamu berbantah-bantahan, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.“ [Al Anfaal:46]

sebagai kesimpulannya, marilah kita memanjatkan rasa syukur dengan setiap kurniaanNya.. ok??
boleh..??
senang sahajakan? :)

sekian tutup cerita

nota:bersyukur dengan segala yang ada pada diri kita. Tuhan hanya menginginkan ciptaannya selalu menjadi insan yang baik dengan ujian kelebihan dan kekurangan itu. dan selalu peduli antara satu sama yang lain dengan cara saling melengkapi kerana kerjasama itu akan menjadikan kita insan yang bersyukur dan menciptakan kebahagiaan yang tidak dapat digantikan dengan apa pun. indahnya nikmat syukur dan sabar.

"saling berpesan-pesan kepada kebaikan dan kesabaran." (^_*)

Sunday, July 10, 2011

kau wanita yang hebat

assalammualakum wbt.. ()_()
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

berbanggalah bergelar muslimah

Rasulullah bersabda:
"'Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah". 
                                                                                           (Riwayat Muslim).*

semoga penulisan saya pada kali ini mendapat keberkatan dari Allah SWT disamping menjadi peringatan kepada kalian dan juga diri saya bahawa setiap ciptaaNya mempunyai kelebihan masing masing.

wanita...???

kenapa saya cuba bercerita mengenai wanita?
kenapa dengan wanita?
hebat sangat ke wanita ni?

pertama, bukanlah niat saya ingin mengagung agungkan wanita tetapi sekadar memaklumkan kepada mereka yang bergelar wanita supaya berbangga dengan diri mereka terutama mereka yang bergelar wanita Muslimah.

kepada kaum sejenis saya (kaum lelaki),
bukanlah tujuaan saya melakukan diskriminasi dengan cuba membeza bezakan lelaki dan wanita. tetapi bertujuan mengubah stereotype golongan yang kita anggap lemah ini.
untuk entri pada kali ini saya focus kepada wanita muslimah kerana kalian harus bangga dengan title muslimah itu sendiri.


kebiasaanya anggapan kita begini:

1. Wanita auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki.
2. Wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak lelaki.
3. Wanita saksinya kurang berbanding lelaki.
4. Wanita menerima pusaka (warisan) kurang dari lelaki.
5. Wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.
6. Wanita wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak harus selalu taat pada isterinya.
7. talak terletak di tangan suami dan bukan isteri.
8. Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki

melihatkan situasi di atas sudah pasti  terlintas di hati

wanita: "haishh.. kenapa aku dijadikan sebagai perempuan?"

yang lelaki pula

lelaki: "nasib baik aku tidak di ciptakan sebagai perempuan..!"

ataupun 

mungkin ada yang sudah bercita cita ingin memerdekakan wanita islam.
*baik lupakan niat tu

sebab
korang korang tak pernah cuba lihat sebaliknya (hikmahnya):
contohnya macam: 

halangan: pasal aurat
hikmahnya:
Benda yang bernilai mahal harganya tentu akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang selamat dan terbaik. Sudah pasti barang bernilai tidak akan dibiarkan berselerak dan terdedah bukan?
Itulah sebabnya wanita perlu menutup aurat kerana anda begitu beharga.

halangan: perlu mintak izin dari lelaki kalau mahu keluar dan harus taat kepada suami.
hikmahnya: 
Wanita perlu taat kpd suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapaknya. Bukankah ibu adalah seorang wanita?

halangan: mendapat harta pusaka yang sedikit
hikmahnya:
Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik pribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya utk isteri dan anak-anak.

halangan: wanita harus mengandung dan melahirkan anak.
hikmahnya:
Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala makhluk, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika karena melahirkan adalah syahid.

halangan: wanita kurang ibadatnya kerana haid dan nifas
hikmahnya:
Seorg lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala org pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

dan macam macam lagi kelebihan yang wanita dapat walaupun ada banyak halangan.

MasyaAllah, sayang sungguh Allah kepada wanita..
jadi tiada istilah tidak adil mahupun diskriminasi di situ kerana lelaki dan wanita masing masing ada kelebihan yang telah Allah SWT berikan.

Di sini, saya mengambil kesempatan untuk berkongsi satu kisah. Semoga mereka yang bergelar wanita muslim sama-sama mengambil manfaat dari kisah ini:

Suatu hari, Rasulullah SAW berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. Setibanya di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu dan kakinya berdarah lalu Fatimah mengadu kesakitan. Dengan nada yang sedikit marah, Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ. Rasulullah SAW dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut. 

"wanita itu ibarat pohon semalu"

Rasulullah SAW menyambung kata-katanya lagi, para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu dari 4 aspek, iaitu:
Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya)Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim. Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin. Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.
Kesimpulannya, ambillah pengajaran dari semalu walaupun ia hanya tumbuhan yang kecil.

moral of the story: untuk menjadi wanita terbaik, contohilah seperti pohon semalu dan ingatlah wanita juga ada kelebihan dan bersyukurlah dengan kejadian kita samada lelaki mahupun perempuan kerana masing masing ada peranan dan kelebihan. ok? ;)

sekian..
tutup cerita.. :)

nota: Dalam Islam, wanita bukanlah musuh atau lawan kaum lelaki. Sebaliknya wanita adalah sebahagian dari lelaki demikian pula lelaki adalah sebahagian dari wanita, dan keduanya bersifat saling melengkapi.

"saling berpesan-pesan kepada kebaikan dan kesabaran." (^_*)

Friday, July 8, 2011

layakkah aku bertaubat?

assalammualakum wbt.. ()_()
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


bayangkan..

dalam suatu keadaan yang kelam masih wujudkah cahaya?

dalam kejahilan

masih adakah panduan jalan?

dan

dalam kesesatan masih wujudkah harapan?



mungkin ramai di antara kita yang pernah mengalami keadaan sebegini, kerana memang sebagai manusia kita tidak dapat lari dari melakukan kesilapan. ini kerana lemah memang sifat kita sebagai ciptaanNya. sebab itu kita melakukan kesilapan melalui pilihan mahupun jalan yang ditempuh. sudah terbukti tiada seorang pun manusia sehingga tiada suatu pun kekurangannya.

begitulah juga kita

ada antara kita, walaupun kenal hukum agama masih melakukan dosa

ada pula, walaupun bijak mengira dan membaca tetapi masih melakukan kesilapan

ada pula petah berbicara namun kadang kala tetap melakukan kesilapan dalam berbicara

dan ada pula cukup pakai minumnya namun tidak bersyukur dengan kurniaanNya

itulah hakikat lumrah manusia kerana manusia memang tiada yang sempurna sifatnya dan tidak lari dari melakukan dosa. menjadi lumrah hidup pada masa sekarang dek kerana dosa dan kesilapan yang dilakukan seseorang pada masa yang lampau kita terus melupakan segala kebaikan yang pernah dia lakukan. janganlah kerana dosa yang dilakukan oleh seseorang kita melabelkan seseorang sebagai jahat dan tiada peluang untuk bertaubat. janganlah kita memandang hina seseorang itu kerana dosa yang telah dilakukan itu kerana siapalah kita untuk menghukum dan menilai seseorang kerana kita juga manusia yang lemah.

“Manusia itu diciptakan dalam keadaan lemah.” (An Nisa’: 28)

dan ingatlah, kalau kita mahu menghitung bebanan dosa sudah pasti tidak terhitung dan hikmahnya Allah telan memberikan jalan TAUBAT sebagai cara memperbaiki kesilapan dan kelemahan diri, sebab itu
Allah sentiasa membuka pintu dan jalan taubat untuk semua hambaNya. 
kawan kawan ingatlah,
walau sebesar mana pun dosa yang telah kita lakukan. jangan pernah rasa malu untuk berubah dan bertaubat. biarlah apa orang hendak kata, yang penting niat kita kerana Allah SWT. kerana peluang untuk kita masih ada dan terbuka luas.
persoalannya:
"layakkah aku bertaubat dan tidak terlambat ke lagi?"
jawapannya:
ya, kita masih boleh bertaubat kerana:

Allah berfirman (maksudnya):
“Dan tidaklah taubat itu diterima Allah dari orang-orang yang melakukan dosa yang hingga apabila datang ajal kepada salah seorang di antara mereka, ia mengatakan: Sesungguhnya aku bertaubat sekarang.” (An Nisa’ : 18)
Rasulullah bersabda:
إِنَّ اللهَ يَقْبَلُ تَوْبَةَ الْعَبْدِ مَا لَمْ يُغَرْغِرْ
“Sesungguhnya Allah menerima taubat seorang hamba selama nyawa belum sampai kerongkongan.” (HR. At Tirmidzi no. 3537, dari sahabat Ibnu umar )
ini ada suatu kisah di dalam hadis nabi tentang kisah taubat seorang insan yang telah melakukan dosa dengan membunuh seratus manusia: 
“Daripada Abi Said Saad Bin Malik Al-Khudri radiallahu anhu sesungguhnya nabi sallallahu alaihi wassalam telah berkata :
Sesungguhnya ada seorang lelaki yang hidup di zaman sebelum kalian yang telah membunuh 99 jiwa. maka dia telah bertanya untuk berjumpa dengan orang yang paling A’lim di atas dunia ini dan dia telah ditunjukkan kepada seorang rahib,maka dia pun datang kepada rahib tersebut lalu berkata bahawa dia telah membunuh 99 jiwa manusia,apakah ada padanya taubat?? Maka rahib itu pun berkata : Tidak ada taubat bagimu,maka lelaki itu pun membunuh si rahib itu lalu mencukupkan 100 jiwa manusia telah dia bunuh.
lalu dia bertanya lagi tentang orang yang paling A’lim di atas dunia ini,lalu dia ditunjukkan kepada seorang A’lim lalu berkata yang dia telah membunuh 100 orang manusia,apakah ada padanya taubat?? Lalu A’lim itu berkata : Ya,ada padamu taubat,dan siapakah yang bakal menghalangmu dari bertaubat??pergilah kau ke suatu tempat sekian dan sekian kerana di sana adanya golongan manusia yang menyembah Allah Taala,maka pergilah kau menyembah Allah bersama mereka,dan janganlah kau kembali lagi ke tempat kau kerana tempat kau itu adalah tempat yang buruk keadaanya,maka bertolaklah lelaki tersebut ke tempat yang dikatakan A’lim tersebut,
ketikamana dia sampai di pertengahan jalan maut pun datang menjemputnya,maka berbalahlah Malaikat Rahmat dan Malaikat Azab,maka berkatalah Malaikat Rahmat : Dia datang dengan keadaan yang bertaubat yang menghadap hatinya kepada Allah Taala,dan berkata pula Malaikat Azab : Sesunggunya dia tidak langsung membuat perkara kebajikkan,tiba-tiba datanglah Malaikat Malik yang menjelma dalam keadaan seorang manusia,lalu menjadi Hakim di antara mereka dan berkata : Ukurlah kalian di antara dua tempat ini dan kearah manakah di antara kedua tempat ini dia berdekatan maka disitulah tempatnya,maka para malaikat tersebut pun mengukur dan mereka mendapati mayat lelaki tersebut lebih dekat ke tempat yang ingin ditujuinya itu,lalu Malaikat Rahmat pun mengambil lelaki tersebut” 
(hadith riwayat Imam Muslim bernombor 4967)
moral of the story: bertaubatlah selagi ada peluang walau sebesar manapun dosa yang telah dilakukan kerana Allah itu bersifat Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.

kepada kawan kawan dan diri saya juga:
  • bersyukurlah kerana kita masih diberi peluang untuk bertaubat
  • bersyukurlah kerana Allah bersifat Maha Pengampun
  • dan bergembiralah kerana setiap kali kita melakukan taubat dosa kita akan terhapus (dengan izin Allah SWT, insyaAllah)
nota: sentiasalah bermuhasabah diri menginsafi kelemahan diri kita selain memanjatkan doa kepada Allah SWT memohon perlindungan. dan jangan lah kita memandang hina kepada mereka yang pernah melakukan dosa sebaliknya sokong dan bimbinglah mereka kerana meraka juga manusia seperti kita. :)
"saling berpesan-pesan kepada kebaikan dan kesabaran." (^_*)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...