I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, August 3, 2011

awas, penyakit ini penyakit berbahaya!!

assalammualakum wbt.. ()_()
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

tinta saya mulakan dengan memanjatkan rasa kesyukuran kepada Allah SWT kerana telah memberikan kita sekali lagi peluang untuk bertemu dengan bulan Ramadhan yang penuh barakah ini. Alhamdulillah..

*baik mari kita mulakan penceritaan entri

melihatkan pada tajuk entri pada kali ini, sudah pasti anda semua membayangkan penyakit penyakit yang berbahaya seperti H1N1,TIBI, SARS, HIV dan bermacam lagi jenis penyakit yang berbahaya.

namun bukanlah menjadi focus saya menceritakan tentang penyakit berbahaya diatas, tetapi saya ingin menceritakan kepada anda semua tentang satu panyakit yang telah menjangkiti manusia sedari zaman nabi Adam AS sehinggalah kepada kita umat nabi Muhammad SAW.

*persoalannya penyakit apakah itu?

jawapannya ialah penyakit HATI

ya, inilah penyakit yang menjadi barah di dalam tubuh manusia jutaan tahun lampau tanpa kita sedari.

ada satu pepatah arab yang berbunyi "Likulli dzi ni'matin mahsudun"
di dalam pepatah ini jelas menerangkan bahawa. apabila seseorang di beri nikmat dan kelebihan pasti ada sahaja yang akan iri hati dan dengki dengan kejayaannya dan apabila seseorang mengalami musibah dan kesusahan sahabatnya akan mentertawakannya.

sesungguhnya itulah penyakit hati!
penyakit hati merupakan penyakit yang sangat berbahaya sehinggakan Rasulullah SAW telah menegaskan di dalam sabdanya:
penyakit ini dapat menghapuskan amal baik kita laksana api yang membakar kayu bakar.
(HR Abu Dawud dan Ibnu Majah)

*nauzubillah minzalik, mintak di jauhkan dari semua ini.

sepatutnya hati manusia seharusnya di tempa dan di bentuk dengan cara yang betul dan sebenar bagi mengatasi penyakit hati ini. antara unsur terpenting yang perlu ada di dalam pembentukan hati ialah iman yang di sesuaikan mengikut ajaran islam yang sebenar. hati yang berunsurkan keimanan dan cara islam yang sebenar mampu menjadi benteng kepada penyakit hati dan kejahatan.

*setuju??

baik seterusnya saya yakin, semua orang di dunia ini mahu menjadi orang yang berjaya dan mengapai semua benda yang di hajati. namun realiti sebenar bukan semua yang kita mahukan menjadi kenyataan. kerana itulah realiti hidup yang kita harus akui. sebaliknya jika kita gagal menerima semua ini dan gagal juga bersyukur dengan apa yang kita miliki sudah pasti penyakit hati akan wujud di dalam diri kita.

realiti yang kita dapat lihat kebelakangan ini ialah kebanyakan orang jauh dari agama Allah dan ada yang cuba mengasingkan cara hidup mereka dengan islam. impaknya berlakulah kerosakan, iri hati, sombong, bongkak dan bermacam lagi penyakit hati yang mampu merosakkan manusia.

kenapa kita harus mengasingkan agama dan cara hidup kita, bukankah islam itu sendiri merupakan cara hidup yang sempurna?? 

*sama samalah kita fikirkan

hati diibaratkan sebagai raja kerana fungsinya yang menjadi pembimbing, pengawal dan mengawal pemiliknya untuk melakukan sesuatu. sekiranya hati itu baik, maka baiklah jasadnya dan sekiranya buruk hatinya maka buruklah jasadnya juga.

kesimpulannya, ada banyak penyakit fizikal di dalam dunia ini yang kebanyakkanya mampu disembukan melalui ilmu perubatan dan kedoktoran. namun sekiranya ianya melibatkan penyakit hati tiada suatu pun ubat yang mampu menyembuhkannya melainkan kita perbanyakkan berzikir dengam mengingati Allah SWT selain beramal ibadah melaksanakan tanggungjawab kita sebagai khalifah di mika bumi ini.


dan ingatlah sabda Rasulullah SAW:
“ketahuilah bahwasanya di dalam tubuh manusia ada segumpal daging. Kalau segumpal daging itu baik maka baiklah seluruh tubuh itu, kalau segumpal daging itu rosak maka rosaklah seluruh tubuh itu”,

sekian tutup cerita, (^_^)

nota: kata Ibnu Abbas RA :
“Kebaikan menyebabkan sinaran putih diwajah, cahaya di dalam hati, keluasan dan kelapangan didalam rezeki, kekuatan pada badan dan kecintaan didalam hati orang lain. Sementara kejahatan dan kederhakaan menyebabkan kehitaman pada wajah, kegelapan didalam hati, kelemahan pada badan, kekurangan pada rezeki dan kebencian didalam hati orang lain.”
"saling berpesan-pesan kepada kebaikan dan kesabaran." (^_*)

2 comments:

  1. ~salam..perkongsian ilmu yg bermunafaat..oleh itu jagalah hati dgn mengingati Allah agr kita dpt menjauhi segala anasir2 yg negatif yg akan memasuki hati kita dan Allah jadikan akal utk kita berfikir berdasarkan ilmu..
    Wallahuallam...~

    ReplyDelete
  2. wassalam... thankz, yang baik semuanya dari Allah SWT. betul saya sokong 100%.. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...