I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, July 21, 2011

hitam putih duniaku

assalammualakum wbt.. ()_()
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


tinta saya mulakan dengan selawat serta salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SWT sebagai tanda syukur kerana dakwah baginda, kita sekarang hidup sebagai seorang islam sekarang.

mari kita berimaginasi seketika...

..................................................................................................

hitam dan putih..
bayangkan jadi dunia kita

padamkan kehijauan alam

hilangkan sinar rembulan

seri pelangi yang bewarna warni
pun lenyapkan

yang ada hanyalah warna
HITAM dan PUTIH

apa terjadi pada dunia kita??

*hilanglah serinya, setuju??

baik, selesai sesi membayangkan

..................................................................................................

kembali ke alam nyata

balik kepada focus entri kita.

hitam putih..

begitulah hidup kita kalau kita bersendirian
tak berteman, tak bersaudara, tak berkawan.

kelam sunyi.. hitam putih je hidup kita..

bosan bukan?
sebab itulah kita perlukan teman..

kawan, teman atau apa sahaja gelaran merekalah merupakan orang yang akan mewarnai hidup kita. menjadikan hidup kita ceria, indah dan lari dari rutin yang sama pada setiap hari. kehadiran mereka mereka inilah yang menjadikan hidup kita pernuh warna warni.

macam kertas lukisan:

permulaanya kosong

akhirnya:

menjadi sebuah lukisan yang indah selepas diwarnakan

indah bukan?
sebab itu kita diciptakan berbeza beza rupa, bentuk mahupun watak agar kita dapat mewarnai dunia ini. saling bantu membantu dan melengkapi segala kekurangan antara satu sama lain.
contoh terbaik kita lihat Nabi Muhammad sendiri. mungkin masih ada di antara kita yang masih tidak sedar bahawa satu satunya manusia yang sangat menjaga dan mencintai sahabatnya adalah Nabi Muhammad SAW. kita dapat lihat dalam lembaran sejarah bagaimana cintanya Rasullullah kepada sahabat dan begitu juga sebaliknya.

tapi kita??
mcm mana layanan kita kepada sahabat kita?

*jawapan itu saya serahkan kepada kalian untuk menjawabnya.

hakikat yang kita dapat lihat sekarang:
ramai yang bersahabat kerana mempunyai agenda tertentu bukan kerana Allah
sebab itulah banyak sangat terjadi kes kawan makan kawan dan tikam belakang

*nauzubillah min zalik mintak dijauhkan.

yang menjadi persoalan di sini kenapa kita sebagai umat Nabi Muhammad tidak mencontohi baginda. bukankah baginda telah memberikan ketauladanan yang luar biasa tentang bagaimana menjaga sahabat. baginda tidak pernah mengajar kita persahabatan yang pada akhirnya bertukar menjadi permusuhan. yang ada hanyalah mencintai sahabat sehingga ke akhirnya. sampai-sampai kecintaan Rasulullah kepada sahabatnya digambarkan hingga di surga kelak, tidak ada tangisan para sahabat selain tangisan kecintaan mereka kepada Rasulullah saw.


melalaui persahabatan kita akan belajar banyak benda dan perkara. persahabatan mampu membuat kita bahagia dan mampu juga buat kita menitiskan air mata. kita bahagia melihat kawan kita berjaya dan sedih apabila melihat kawan kita di timpa bencana.


ikatan persahabatan bukan sekadar hubungan biasa, malah melebihi dari hubungan darah. persahabatan merupakan tempat dimana kita saling mengisi antara satu sama lain, tempat dimana kita berkongsi segala kegembiraan dan menumpahkan segala kelu kesah kita.
persahabatan yang sebenar bukan bermakna kita harus berlumba menjadi yang terbaik dari sahabat kita. tetapi lebih dari itu.
"Don't walk behind me; I may not lead. Don't walk in front of me; I may not follow. Just walk beside me and be my friend." 
 Albert Camus

persahabatan dan ukhwah sejati dapat di bina sekiranya kita saling mengisi kekurangan yang dimiliki oleh para sahabat kita sekaligus menerima kekurangan mereka sebagaimana kita menerima kebaikan mereka dan begitu jugalah sebaiknya
Hadis riwayat Ibnu Umar ra.:
Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Seorang muslim itu adalah saudara muslim lainnya, dia tidak boleh menzaliminya dan menghinakannya. Barang siapa yang membantu keperluan saudaranya, maka Allah akan memenuhi keperluannya. Barang siapa yang melapangkan satu kesusahan seorang muslim, maka Allah akan melapangkan satu kesusahan di antara kesusahan-kesusahan hari kiamat nanti. Dan barang siapa yang menutupi aib seorang muslim, maka Allah akan menutupi aibnya pada hari kiamat.
(Shahih Muslim)

jadi, kesimpulannya, kita seharusnya memerlihara dan menjaga persahabatan serta ukhwah sesama kita agar sunnah yang telah Rasullullah ajarkan dan tinggalkan ini menjadi amalan kita sehari harian. ingatlah persahabatan dan talian ukhwah yang kita bina kerana Allah insya Allah mendapat berkat dan redha dariNya. aminnn..
Hadis riwayat Anas bin Malik ra., ia berkata: Nabi saw. bersabda: Salah satu di antara kalian tidak beriman sebelum ia mencintai saudaranya (atau beliau bersabda: tetangganya) seperti mencintai diri sendiri. 
[HR Muslim]

nota: terima kasih kepada semua kawan kawan yang telah menceriakan hidup dan dunia saya yang hitam putih ini. tanpa kalian pasti suram dunia ini. hargailah kawan selagi mereka ada di sisi dan banyakkan berdoa agar ukhwah yang di bina berpanjangan sampai bila bila amin...

"saling berpesan-pesan kepada kebaikan dan kesabaran." (^_*)

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...